Tuesday 15 October 2013

Ode aan mijn scriptie-begeleider Carel Blotkamp

Carel Blotkamp, professor, kunsthistoricus, kunstcriticus, kunstenaar

column nr 273 dd 15 -10-2013

Of het wel/niet te maken heeft met het drieluik van Piet Mondriaan, al langer lag het plan iets te schrijven over  Carel Blotkamp als kunstenaar. Dat mag tevens als hommage opgevat worden aan zijn adres vanwege de gedegen scriptie die onder zijn leiding het levenslicht zag en handelde om de Joodse kunst bij Jozef Israëls. Eigenlijk ook een buitengewoon actueel thema omdat na de Shoah dit volk een bijzondere plaats inneemt in onze samenleving. Immers met wat voor recht, had iemand, had een volk het recht om een heel volksdeel uit te moorden. We dwalen af. In de regiokrant van vanmorgen stond een artikel over Elly Doolaard-Kroon die in de Noordelijk bollenstreek veel bloemtaferelen schildert en die in haar galerie exposeert. Nu kan je daar voor een paar tientjes een stuk verwerven in een soort huurkoop. Laat ik mijn vooroordeel voor wat dat is, omdat ik haar werk niet op mijn netvlies heb staan, maar dergelijke verkooptechnieken komen mij persoonlijk te geforceerd over, temeer als bekend is dat bijvoorbeeld de schilder van mijn scriptie-onderwerp t.w. Jozef Israëls  vanaf de ezel zijn werk verkocht en niets aan pr hoefde te doen, vanwege de hoge kwaliteit. 
De werken van Carel Blotkamp zijn landelijk niet bekend. Sven Lutticken schreef in het boekwerkje For the one and for the many, "toen  Carel Blotkamp kunst begon te maken gebeurde dat echter buiten de openbaarheid: hij was ingevoerd in het circuit van galeries en musea, maar in een andere hoedanigheid van dan die van kunstenaar. Met die VOOR- werken  heeft hij in zekere zin een alternatieve markt voor zich gecreëerd , een markt die eigenlijk geen markt is, maar is gebaseerd op persoonlijke relaties."
Zo is het kunstenaarschap van Carel Blotkamp begonnen en soms was een grafisch ontwerp van hem te bewonderen in Kunstlicht, het kunsthistorisch magazine van de VU, waar zijn leerling Jos ten Berge eindredacteur is. Het werk van de heer Blotkamp onderscheidt zich verder onder meer in de teksten die hij aan zijn kunstzinnige creaties toevoegt op het werk zelf. Een indruk van zijn werk treft U hieraan.



En mevrouw Doolaard-Kroon dan ? Als je het mij vraagt, dient goede kunst zichzelf aan en hoeft er geen geforceerde verkoop mee gepaard te gaan. Jan Makkes uit Santpoort was daar ook sterk in en bracht zijn werk bij machthebbers en vooraanstaande personen. Ja zelfs ging hij met je mee of in je woning te gaan aanwijzen waar zijn werk diende te hangen, als je iets bij hem had gekocht.
Nee, dan maar de bescheiden presentatie van professor Carel Blotkamp. De geschiedenis gaat uitwijzen of hij tussen Lataster, Armando, Willem de Kooning, Van Koningsbruggen, Peter Struyken, een plaats zal verwerven. De toekomst zal het uitwijzen.
Geniet, wees creatief, zing, maak muziek, wandel, sport, blijf gezond en wees een prettig medemens voor allen met wie je in relatie leeft. Met respect en liefde.
Kunstboeken, lezingen, taxaties, essays, teksten etc. j.j.jong @quicknet.nl
drs jjj artes admirans

No comments:

Post a Comment